Andra användningsområden.

Det här inlägget kommer att handla om nånting annat men jag tänkte be att få svara på en kommentar vi fick på förra inlägget:

Postat av: Sarix
Nått att skriva om kanske är om de "stora profilerna" inom wrestlingen...både män och kvinnor...

Absolut. Ingen som helst tvekan om den saken. Nu är det ju som så att wrestlingen är en i huvudsak mansdominerad företeelse. Därmed INTE sagt att kvinnor inom wrestling varit betydelselösa.
I vissa fall (som tyvärr är fallet med WWE) så är det ofta så att kvinnor inom wrestling framställs som "bombshells" eller "knockouts" eller "divas..." etc etc. MEN det här är sådant vi ser på TV. Tyvärr finns det även ett förbund som mer eller mindre baseras på porr också...om nån har den länken så hör av er för jag hittar den inte.

För att hitta wrestling där tjejer är riktiga hardknocks så får vi vända oss till mera svåråtkomliga filmer och förbund med wrestling. IWA-MS har några RIKTIGT hårda brudar i form av till exempel Mickie Knuckles. Calle kommer förhoppningsvis komma med ett längre inlägg om hårda brudar senare men jag måste bara få nämna min personliga favorit Megumi Kudo som brottades för FMW i Japan och är en legendar mer eller mindre. Som en försmak på det så kan ni se den här matchen mellan Megumi Kudo och Combat Toyoda.



Sådär. Nu till det jag egentligen skulle skriva om.

Man kan ju tycka att wrestling nästan uteslutande är meningslös underhållning i form av att det är på förhand uppgjorda matcher och att resultaten redan är givna. Att man inte slåss på riktigt etc etc... (se matchen ovan som kommentar till det...). Men jag funderade på om det faktiskt finns andra anledningar till varför man tittar på wrestling.

Har du nån gång varit sådär riktigt förbannad så du bara vill ha sönder någonting, slå någon på käften eller bara vara våldsam? Det var då jag kom på en av anledningarna till varför jag började titta på wrestling igen 2004 (den historien börjar med att de började sända Monday night raw på ZTV). Det är en utmärkt källa till katarsis.

Vi vänder oss till Wikipedia igen:
Katarsis, gr. "rening". En person som använde begreppet var Aristoteles som menade att tragedin (inom teatern) renar oss. Katarsis är definitionsmässigt det plötsliga känslomässiga klimax eller sammanbrott bestående av en överväldigande känsla, vare sig känslan består i sorg, empati, glädje eller annat, och som efterföljs av känslan av förnyelse, av nytt liv. Begreppet 'katarsiseffekt' används också ofta för att sätta prägel på de samlade känslorna efter en emotionell upplevelse, ex. en film eller ett stycke musik

Det är sådär jag känner inför wrestling ganska ofta. Oavsett känsla i kroppen får jag utlopp eller "renas" på någonting som egentligen inte har med wrestling att göra. Är jag på dåligt humör så är det självklart kul att se på folk som slår på varandra istället för att jag går ut och bankar nån. Är jag på BRA humör så tittar jag på wrestling i rent nöje för att få ut glädjen. Den största glädjen är ju naturligtvis att se något jag inte sett förut. Nu senast en gala från ROH...blogginlägg kommer...

Sen är det ju naturligtvis även så att min överanalyserande hjärna använder wrestling till att fundera över fenomenet i sig. Varför är det så fruktansvärt underhållande. Faktum är att jag inte riktigt kan svara på det själv (dock ställde nån frågan så jag kommer att återkomma till det med) men jag gillar att sitta och fundera ut vilka som kommer att ha fejder med varandra, varför storylines går som de gör och vilka moves som genererar pops (glädjerop från publiken) eller heat (ilska från publiken).

Så där har ni några anledningar till varför jag anser att wrestling är så underhållande som det är och till vad mer man kan använda det än i rent underhållningssyfte. Hoppas jag var tydlig :)

Väl mött till nästa gång.

//Fredrik.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0