En jobber...

Jag måste här börja med att förklara ett uttryck.
En jobber är en person som endast är anställd för att förlora. Han får pengar för att få de stora brottarna att se bättre ut och han kan inte vinna någon match såtillvida (och här kommer twisten) de som sitter som huvudmän i företaget tycker att han kanske ser lite bra ut och ger honom en gimmick.

Under 80-talet och tidigt 90-tal var det väldigt vanligt med jobbers. Om du ser ett gammalt avsnitt av till exempel Superstars så kommer du ofta att se en brottare i glittriga outfits som har ett coolt namn av något slag (Macho Man Randy Savage till exempel) och den andra brottaren i något skrikigt gult och kanske blåa cykelbyxor, med ett vanligt namn som endast är där för att få spö och kommer inte att få in särskilt många moves (spots) under matchens gång och matchen är över hyfsat fort.

Under 80 och 90-talen var det vanligt med sådana här matcher men när konkurrensen ökade så började man ge bort matcher på TV istället för att lägga dem på Pay Per Views för att kunna tävla mot andra förbund (som kampen mellan WWF och WCW på 90-talet). Detta betydde i sig att epitetet "jobber" knappast finns kvar.

MEN...och nu till min poäng i det här inlägget.
Jobbers finns fortfarande i sådan mening att de har fått en gimmick och är en profil men man kan nästan räkna med att de alltid kommer att förlora matcher.

Jag och Calle såg Royal Rumble i januari efter att inte ha sett en PPV på evigheter och Alberto Del Rio vann. Vi blev båda upprörda och förbannade över att vad vi tyckte var en jobber vann Royal Rumble. För er som inte har sett en Rumble tidigare så är det 30 man som ska slänga varandra över topprepet under en timmes tid.

Vinnaren av denna Rumble får sen chansen att gå en match om titelbältet på Wrestlemania. Men vi hoppar över Wrestlemania för nu.

I söndags vann han titeln efter att ha förlorat på Wrestlemania mot Edge...vi blev båda irriterade för att en jobber nu innehar bältet och kan inte vara särskilt bra för business.

MEN...är det det? Och det är det här som är det briljanta i marknadsföringen. Vi hatar Alberto del Rio för att han är tråkig, ful, har en dum gimmick och framstår som en jobber och tycker att det är onödigt att en sån loser ska få ha bältet och att det är dåligt för business...men om ni läser det här stycket igen insåg vi snart att...nä...det är inte dåligt för business. WWE har därmed lurat oss att hata vad vi anser är en jobber så mycket att vi helt enkelt MÅSTE se nästa avsnitt. Det är ett briljant drag för att vi vill se honom förlora bältet för att han inte hör hemma där.

Jag brukar anse mig själv som en "smart mark", en person som vet att wrestling är fejk men tycker om att titta på det ändå. Men den här gången har de lyckats lura mig rejält...

Spola fram till 3:00 i det här klippet:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0