Intro samt inlägg nummer 1.

Under påtryckningar har jag blivit rådd att skriva en blogg igen. Men den här gången baserat på ett tema.
Jag har en tendens att tjata om wrestling i vilken konversation som helst. En vanlig mening i mitt vokabulär är att mitt i en konversation slänga in uttrycket "ja men det är precis som i wrestling. En gång när jag såg Eddie Guerrero..." ni förstår.

Så det här är det första inlägget av Kayfabe. Den här gången saxat från min dagbok på Helgon där jag ständigt terroriserar mina läsare med inlägg om wrestling trots att ingen verkar förstå eller VILL förstå.

Jag tänkte jag skulle bjuda på ett skämt från the wonderful world of pro wrestling:

Rule #1. You do not talk about Kayfabe.
Rule #2. Se rule #1.

What was his name? Kay?
You mean Faban?
No Mark Faban was his name.
(citatet är typ...men innebörden densamma). Taget härifrån: http://www.youtube.com/watch?v=dojbCKIzlfI



Det här kräver lite förklaring.

Kayfabe - Är den uppgjorda världen inom wrestling. Du får en karaktär och tvingas hålla dig till den. Bryter du den och säger vad du verkligen tycker heter det att ”you are shooting” vilket betyder att du säger precis vad du tycker utanför din karaktär. Det som inom wrestling kallas för ”breaking kayfabe”. Kay Faban blir alltså en fejk brottare.

Kayfaban. Ordet förklaras nog bäst enligt wikipedia:
The term "kayfabe" itself may ultimately originate from the Pig Latin form of "fake" ("ake-fay"), the phrase "be fake", the letters in the first syllables of "character fabrication", or possibly a non-standard Pig Latin form of "fabricate" (or fabrication) in the form of "CA(te)-FAB(ri)" (kayfabe).

Mark Faban är ännu roligare. Det finns tre uttryck som kan vara bra att känna till.
- Smart.
- Mark.
och Smark (kombination av de två ovan).

Smart = Du vet att wrestling är fejk och uppgjort.
Mark = Du tror att wrestling är på riktigt.
SmartMark (Smark) = Du vet om att wrestling är uppgjort och fejk men tycker ändå om det.

Ibland handlar SmartMark mer om att du har stenkoll på ”the business” och vet mer än vad det är meningen att du ska veta. ECWs fans på 90-talet var kända för att vara stora SmartMarks för att de ibland visste att brottare skulle komma och gå innan alla andra i världen visste någonting. Ibland till och med före brottarna INOM ECW. Vill du ha fler roliga ord att lura folk med. Läs: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_professional_wrestling_slang för mer info.

Kommentarer
Postat av: Viktor

Var Hulk Hogan en kayfbe? Eller heter han så på riktigt?

2008-09-04 @ 18:20:07
Postat av: Calle Retardo

Hulk Hogans riktiga namn är Terrence Gene "Terry" Bollea, och karaktären Hulk är hans wrestling karaktär (och film alias mm).

2008-09-04 @ 18:39:00
URL: http://en.wikipedia.org/wiki/Hulk_Hogan
Postat av: Pär henriksson

fredrik?



Pär Henriksson är jag, min vän's dator är cp,

kan inte messa från facebook, hittade den här



.......



har du hittat nån lokal att göra spelningar i ?



under kulturnatten dök jag på något som

ligger ute i boländerna, det är ett skrotupplag,

tydligen gör de där spelningar varja kulturnatt



och andra gånger?? jag vet inte, tål att kollas

upp, själv vill jag göra rytmiska fester, men tror

att all musik bör blandas upp, det tror inte majoriteten

på däremot, synd, det vore så roligt



ha de'

2008-09-15 @ 01:07:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0