Wrestling och skador.

En fråga har precis kommit in till bloggen från en vän till mig och jag ska göra mitt bästa att försöka besvara frågan.
Jens vill veta följande:
Hur vanligt är skador och vad är det vanligaste brottarna råkar ut för?

Det här är förstås en extremt svår fråga att svara på men jag ska försöka illustrera samtidigt som jag beklagar mig lite över wrestling och att det är påstått fake. Jag börjar med det här klippet som kanske kan förklara ett och annat:



Det här är Brock Lesnar. Känd i wrestlingbranschen för att vara osedvanligt klantig i ringen (se bland annat en otroligt missad bakåtvolt som slutade med att han gjorde sig väldigt illa. Även den gången han av misstag (jo faktiskt) bröt nacken av brottaren Hardcore Holly).

Wrestling är ju som påstått fejk. Allt är uppgjort och ganska många av de saker de gör i ringen gör verkligen inte ont. Slagen är oftast (Terry Funk är till exempel världsberömd för att klippa till jäkligt hårt) uppgjorda och de slår inte med knuten näve. Men vissa av de moves som de gör går helt enkelt inte att fejka.

Inom wrestling finns en särskild genre av brottare som är kända som "high-flyers". Ordet förtäljer sig självt men det innebär att de ofta tar väldigt höga risker då de dyker från repen, antingen ner i ringen eller utanför för att landa på någon. Detta har i sig lett till många, många brutna ben på diverse ställen av kroppen. Mick Foley berättar till exempel i sin DVD "Hard knocks and cheap shots" om en knäskada han åsamkade sig själv när han blivit knuffad från ringen ut på ett bord. Här tänker jag inte posta YouTubeklippet men jag varnar er om ni har problem med knäskador (http://www.youtube.com/watch?v=jP49JP38l-I

Så där har ni en av skadorna. En annan av skadorna är förstås hjärnskakningar.
En av mina personliga favoriter Bret The Hitman Hart fick avsluta sin karriär (alldeles för tidigt om ni frågar mig) på grund av för många hjärnskakningar.

Den absolut fatalaste dock är ju naturligtvis brutna nackar som förekommer väldigt ofta då brottare helt enkelt tar för höga risker. Det här klippet här under är troligen det kändaste klippet på en sådan skada och här tänker jag varna känsliga tittare igen innan ni trycker på play i det här klippet:



Detta är Hayabusa ifrån FMW som efter det här klippet blev paralyserad efter detta fall där repen brast och han landar på nacken.

Men det absolut mest tragiska som någonsin hänt inom wrestling hände inte ens i ringen. Jag passar på att ta upp det här när vi ändå pratar om skador.

Owen Hart, även känd som "The Blue Blazer" skulle vid Pay Per Viewn "Over the edge" 1999 komma ner från taket som entré. Efter några meters färd brister hans rep som han sitter fast i och faller handlöst mot ringen. Landar med bröstet mot ena ringhörnan, varpå hans ena lunga blir punkterad och han dör i ringen. Detta finns troligen inspelat men ingenting som WWE någonsin skulle släppa. Det följande är det som finns. Värt att notera är när JR - Jim Ross försöker förklara att det som händer just nu är det som hänt i VERKLIGHETEN och inte INOM wrestling i en värld där ingen vet vad som är äkta eller inte.



Hoppas att detta svarade på din fråga Jens.

//Fredrik.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0